Tel.: 020-3416332
Mob.: 06-53292448  

Chiptuning v.a. € 225,=

Roetfilters (DPF – Diesel Partikel Filter)

Waarom een roetfilter?

Een roetfilter wordt enkel toegepast op de dieselmotoren. Het heeft als doel de uitlaatgassen door te laten, en de roetdeeltjes op te vangen. Dit is natuurlijk goed voor het milieu maar geeft zeker ook nadelen aan de motor.

Werking van de roetfilter?

Roetdeeltjes worden tijdelijk opgeslagen in de roetfilter. Gemiddeld om de 600 km gebeurt een regeneratie omdat de filter verzadigd is. Tijdens de regeneratie worden de roetdeeltjes bij een hoge temperatuur verbrand. Hiervoor moet de temperatuur tijdelijk verhoogd worden tot 550 °C. Om deze temperatuur te bereiken dient er een aanzienlijke hoeveelheid diesel in het roetfilter gespoten te worden. U kunt zich voorstellen dat dit een negatieve invloed heeft op het brandstof verbruik. Regeneratie is dus de vernietiging van gestockeerde roetdeeltjes bij een extreem hoge temperatuur. Doorgaans vindt een regeneratie automatisch plaats tijdens een langere trip op de autosnelweg.

Nadelen van de roetfilter:

Het probleem bij korte afstanden is dubbel:

  • De motor komt bijna niet op bedrijfstemperatuur, waardoor de verbranding van brandstof niet optimaal is en de uitstoot van roetdeeltjes groter wordt. Hierdoor zal de roetfilter sneller verzadigd geraken.
  • Doordat de bedrijfstemperatuur niet gehaald wordt, zal de roetfilter die in de uitlaat zit een te lage temperatuur bereiken om de regeneratie te kunnen opstarten. Het gevolg is dat de roetfilter verstopt geraakt, waardoor het motorvermogen zal afnemen, de computer een foutmelding geeft en de wagen voor herstelling naar de garage moet. De garage kan met een geforceerde regeneratie de roetfilter leegmaken. Bij herhaling of laattijdig ingrijpen kan dit leiden tot beschadiging van de roetfilter. De levensduur van de roetfilter wordt hierdoor verkort.
  • Hoger brandstofverbruik. Het regeneratieproces kost aanzienlijk veel brandstof.


Conclusie:
de onderhoudskosten stijgen en de levensduur van de roetfilter worden verkort door het eenzijdig gebruik van een moderne dieselwagen door korte verplaatsingen.

Roet (DPF) filter verwijderen

Wat kan CTC-Chiptuning voor u betekenen?

In de praktijk blijkt dat de roetfilters bij veel klanten stuk gaan of niet goed meer willen regenereren. De dealer biedt als enige oplossing , de roetfilter vervangen. Deze kosten liggen vaak tussen de Eur 1500,- en Eur 2000,-

Wij als CTC beschikken over de kennis en kwaliteit de roetfilter leegt te halen en softwarematig uit te schakelen. Hierdoor heeft u geen last meer van storingen en of een verstopte filter.

Let op: Wanneer het roetfilter wordt leeggehaald of verwijdert, dient deze ook softwarematig te worden uitgeschreven. Wanneer dit niet gedaan wordt zal de motor in het noodprogramma slaan.

Een Auto hoeft bij de APK keuring (roetmeting) geen roetfilter te hebben. Een moderne diesel blijft zonder filter onder de toegestane uitstoot.

De voordelen van het verwijderen van de roetfilter:

  • Lagere onderhoudskosten. (geen storingen en of vervanging van de roetfilter meer)
  • Lager brandstofverbruik. 1 a 2 L op 100km!
  • Meer vermogen doordat de turbo eerder zijn druk op kan bouwen en minder tegendruk geeft. (kan oplopen tot wel 30Nm)
  • Langere levensduur van de motor en turbo.

Voor meer informatie of prijzen neem dan gerust contact met ons op.

 
Offerte aanvragen