DSG Tuning

Een DSG tuning uit laten voeren? Wanneer u een DSG versnellingsbak heeft, maar problemen ondervindt met de acceleratie of meer uit uw auto wilt halen? Dan bent u bij CTC-Engineering op het juiste adres! Wij zijn dé specialist op het gebied van DSG tuning en chiptuning! Voor de individuele of sportieve bestuurder zijn er altijd verbeteringen mogelijk.  CTC-Engineering is gespecialiseerd in het optimaliseren van DSG transmissies. Zo kunnen wij gemakkelijk de DSG tuning volledig afstemmen op uw specifieke wensen. Hierdoor ervaart u veel meer rijplezier!

De mogelijkheden van DSG tuning

De DSG tuning van uw versnellingsbak gebeurt softwarematig. Wij bieden verschillende pakketten aan waar wij aanpassingen kunnen maken naar uw wens. Zo kunnen we de DSG aanpassen op verschillende manieren:

  • Elke versnelling kan zijn eigen up- en downshift toerental krijgen;
  • De schakeltijd kan verbeterd worden;
  • De koppelbegrenzer kan verwijderd worden;
  • De koppelcapaciteit kunnen we verhogen.

Elk pakket dat wij aanbieden heeft verschillende opties die u kunt kiezen. Wat u kiest is afhankelijk van uw wensen en de problemen die u tijdens het rijden ondervindt.

CTC Engineering: De DSG specialist

CTC-Engineering is een ware DSG specialist. Dankzij de ervaring en kennis waar wij over beschikken kunnen we een DSG tuning uitvoeren die geheel naar wens is. Bovendien kunnen we onderhoud en reparaties uitvoeren aan uw DSG automaat. Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden van onze tuning of wilt u onderhoud aan uw versnellingsbak laten uitvoeren? Kijk dan op onze website voor een overzicht van onze prijzen of neem contact met ons op voor meer informatie!

DSG automaat

Uw DSG Automaat optimaliseren? Dan bent u bij CTC-Engineering aan het juiste adres! Een DSG Automaat is een automatische versnellingsbak die gebruik maakt van een dubbele koppeling. Deze versnellingsbak wordt voornamelijk gebruikt in modellen van Audi en Volkswagen. De term S-Tronic is een benaming die tegenwoordig veel gebruikt wordt voor een DSG automaat. Wij zijn de specialist op het gebied van chiptuning en DSG tuning. Bij ons haalt u alles uit uw DSG automaat! CTC-Engineering is een officieel VAG DSG dealer gespecialiseerd in het optimaliseren van DSG automaten.

Meer vermogen uit DSG automaat

Voor de individuele bestuurder zijn er altijd verbeteringen mogelijk aan uw DSG automaat. Wij kunnen uw DSG automaat precies op uw eigen wensen afstellen. Wij kunnen uw DSG automaat softwarematig aanpassen en hebben verschillende opties en pakketten voor de optimalisering van uw DSG automaat. U kunt hierbij denken aan onder andere het verwijderen van de koppelbegrenzer, de schakeltijd verbeteren, de koppelcapaciteit verhogen en het maximale schakeltoerental verhogen.

Meer weten?

Bij DSG tuning vind u een compleet overzicht van onze verschillende pakketten om uw DSG automaat te tunen. Indien u een vrijblijvende offerte wenst te ontvangen of specifieke vragen heeft over uw DSG automaat kunt u altijd contact met ons opnemen, wij staan u graag ter woord!

Producten – DSG software opties customizing

De DSG is een geweldige uitvinding, het zijn de snelste en beste automaten van dit moment, maar voor de veeleisende bestuurder zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Wij zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van DSG transmissies en kunnen dit volledig naar wens doen. DSG software op maat is al verkrijgbaar vanaf € 499,- waarbij wij de DSG software updaten naar de nieuwste versie, en één custom optie toevoegen/aanpassen. Uiteraard zijn meerdere opties ook mogelijk en hebben wij hier pakketprijzen voor.

Hieronder volgen de aanpassingsopties waarmee wij uw DSG kunnen optimaliseren:

  1. Kickdown- en terugschakelfunctie aanpassen
  2. Afremmen op de motor
  3. Wegrijden in de 2
  4. S en D customizen en desnoods omwisselen
  5. Koppelbegrenzer verhogen/elimineren
  6. Maximale koppel capaciteit van de DSG verhogen
  7. Schakelsnelheid/tijd verkorten
  8. Maximaal toerental DSG verhogen

Waarschuwing update’s: Een vaak gehoorde klacht is dat na een software update uitgevoerd door uw merkdealer, het schakelverloop verslechterd, en klanten ontevreden zijn. Vaak kan de oude software niet meer teruggezet worden. In onze software database staan honderden software versie’s, en vele update’s. Een groot voordeel is dat we, mits gewenst, de oude software terug kunnen zetten. 6 dagen in de week werken we aan DSG software. Deze software is van A-Z door ons zelf ontwikkeld, zonder hulp van buitenstaanders, zodoende kunnen we de software dermate snel aanpassen, dat we de klanten  erop kunnen laten wacht.

Dus kom langs en overtuig u zelf.

1) Kickdown/terugschakelfunctie aanpassen

Een vaak gehoorde klacht is: “De bak schakelt te veel terug bij lichte tot middelzware acceleratie.”

Voorbeeld: U rijdt in de D stand, 6deversnelling 70km/h. U wilt even inhalen of versnellen naar 85km/h en de bak schakelt terug naar de 3 of 4,( afhankelijk van de software die erin zit).

De versnellingsbak schakelt dus terug naar hoge toeren om gebruik te maken van de pk’s bovenin.

Vooral bij (getunde) TDI’s of sterke 6-cilinders is dit niet altijd gewenst, omdat deze motoren veel koppel(=trekkracht) in laag toeren hebben, en zodoende de bak beter in de huidige versnelling kan blijven. Dit dit levert in de praktijk vaak een snellere tussen acceleratie tijd. Vanzelfsprekend dus ook minder slijtage aan de bak, onder andere de synchromeshringen.

Drivability in de bochten: Bij hoge bochtsnelheid is het terugschakelen van de bak ook niet gewenst, omdat de auto iets in onbalans kan raken, omdat de het motorvermogen tijdens het schakelen wordt gereduceerd door de software, om de koppeling te ontlasten.

Het “gevoel” gaat hiermee weg.

Maximale acceleratie: Afhankelijk van de motor kan het terugschakelen naar een lagere versnelling, en dus hoger toeren, wel gewenst zijn. Denk aan een stoplicht dat op oranje springt, of tussensprint. Wij programmeren de kickdown functie naar uw wensen.

2 Praktijk voorbeelden van onze software aanpasing:

– Mits u het gaspedaal 0-70% intrapt, schakelt de bak niet terug.

– Alleen wanneer u de kickdown knop intrapt(dus pedaal tot aan de bodem), schakelt de bak terug.

2) Afremmen op de motor

De versnellingsbak schakelt terug onder de 1000rpm. Afhankelijk van de software kan het zelfs soms het geval zijn dat de motor stationair gaat lopen, terwijl de bak nog in de 3 staat.

Voorbeeld: Rem “licht” af bij een stoplicht. U staat stil en hoort en ziet(display) de bak nog terugschakelen naar de 1, terwijl u al stil staat. Wij hebben in de praktijk ondervonden dat dit meer slijtage geeft aan de bak. Waarschijnlijk heeft VW(VAG) dit probleem ook herkend, en daarom voor bijvoorbeeld de Passat 2.0TDI 140pk een software update uitgebracht. Bij deze update schakelt de bak terug bij ca 1300rpm terug. maar helaas schakelt de bak pas bij de ca 85km/h over naar de 6. Voor een diesel geld: hoe lager het toeren, hoe lager het verbruik, zodoende moet ons inziens de bak bij 80km/h sowieso in de 6 zitten, om dieselbesparende reden

3) Wegrijden in de 2

Om gemoedelijk weg te kunnen rijden vanuit stilstand rijdt een DSG bak weg in de 2.

Dit kan sterk verschillen per software versie.

Ook is het afhankelijk van enkele andere factoren, waar onder de stuurhoek.

Eigenlijk is het zo dat de bak in zowel de 1 en 2 tegelijk wegrijdt.

Als het gas iets te diep wordt ingetrapt, rijdt de auto toch weg en de 1, wat een abrupte ongewenste acceleratie veroorzaakt. Het kan ook voorkomen dat de bak, bijvoorbeeld op een kruispunt soms toch nog wegrijdt in de 1.

Wij kunnen uw D en S individueel programmeren, en zo de bak software matig meer forceren zo veel mogelijk in de 2 te blijven, en de 1 te mijden. De eerste versnelling geheel elimineren is helaas niet mogelijk.

Wij hebben ondervonden dat enkele software update’s bij uw merk-dealer ook de eerste versnelling elimineren, maar vaak worden dan ook de schakelpunten van de andere versnelling hoger, wat weer een nadeel kan zijnWe he. Ons motto is dus weer “Software op maat”.

4) S en D customizen en desnoods omwisselen

Veelal passen we de D of S naar uw wensen aan. Alleen S, alleen D of beide.

5) Koppelbegrenzer verhogen/elimineren

Standaard kent de DSG een begrenzer die het koppel van de motor limiteert. Deze kunnen wij voor u verwijderen of verhogen waardoor de motor verder te tunen is.

6) Maximale koppel capaciteit van DSG verhogen

NIEUW: Het maximaal over te brengen koppel van de DSG verhogen ZONDER mechanische aanpassingen. Standaard kan de 6-bak DSG 380~400 Nm koppel aan voordat de koppeling overbelast wordt en gaat slippen. Wij kunnen de schakeldruk verhogen zodat er probleemloos 450~480 Nm koppel overgebracht kan worden.

7) Schakelsnelheid/tijd verkorten

Hierin zijn 2 opties.

Schakeltijd optimaliseren.
De snelheid van het schakelen verhogen binnen de grenzen van het standaard comfort. De DSG schakelt meet-en merkbaar sneller terwijl het comfort behouden blijft zoals u fabrieksaf gewend bent.

Schakelsnelheid extreem verhogen. (optimaal voor circuit gebruik)
Wij kunnen de DSG razend snel laten schakelen. Getest in de praktijk en ook op endurance betrouwbaar gebleken in onder andere de dutch supercar challenge. De DSG schakelt super snel, alleen het comfort gaat er iets op achteruit.

8) Maximaal toerental verhogen

Wij kunnen naar wens het maximale toerental verhogen.

Veel voorkomende problemen ‘te vroeg’ opschakelen

Wij kunnen het vroeg inschakelen van het volgende verzet, aanpassen naar een hoger toerental.

Er wordt vaak door DSG eigenaren opgemerkt dat wanneer de gebruiker wil accelereren en er even niets gebeurt.

Dit komt omdat de bak dan bezig is met opschakelen, en zodoende een hogere versnelling heeft voorgesynchroniseerd, maar bij accelereren wil de bak juist naar een lagere versnelling overschakelen, daardoor ontstaat tijdvertraging.

Veel voorkomende problemen

‘Te vroeg’ opschakelen

Wij kunnen het vroeg inschakelen van het volgende verzet, aanpassen naar een hoger toerental.

Er wordt vaak door DSG eigenaren opgemerkt dat wanneer de gebruiker wil accelereren en er even niets gebeurt.

Dit komt omdat de bak dan bezig is met opschakelen, en zodoende een hogere versnelling heeft voorgesynchroniseerd, maar bij accelereren wil de bak juist naar een lagere versnelling overschakelen, daardoor ontstaat tijdvertraging.

Bijgeluiden uit de bak

Deze ontstaan doordat de bak op een verkeerd moment terugschakelt. Wij passen dit moeiteloos voor u aan.

Bijgeluiden uit de bak bij afremmen, net voordat de auto stil staat

Als u afremt voor een stoplicht, wil er nog wel een een bijgeluid uit de bak komen.

Soms is hetzelfde geluid te horen als u van stand P naar D gaat, rem loslaat, en de auto net vooruit rolt. Dit geluid is na aanpassing van de software vaak weg, en meestal in ieder geval een stuk minder hoorbaar.

Bak schakelt elke keer terug bij accelereren (kickdown), terwijl de gebruiker gewoon in dezelfde versnelling wil doortrekken.

De DSG schakelt terug als je het gaspedaal intrapt, er ontstaat tijdvertraging omdat de bak eerst terug schakelt alvorens de auto accelereert. Vooral een diesel met veel koppel kan beter in de zelfde versnelling blijven en gebruik maken van het koppel. De vertraging door schakeltijd heb je dan ook niet, denk aan even snel inhalen.
Dit kan aangepast worden zodat de bak niet elke keer terugschakelt, alleen als je het pedaal tot op de grond intrapt bijvoorbeeld, of geheel niet terug schakelt.
Dit kan zowel in de D als de S. Of we kunnen bijvoorbeeld de S omprogrammeren naar een D, alleen dan zonder kickdown/terugschakel functie. De S wordt namelijk door TDI rijders slechts zelden gebruikt.

De S is veel te extreem, de bak schakelt extreem laat op, en te vroeg terug

In sommige gevallen passen we de S zo aan dat het een iets sportievere D wordt.

Voordeel is dat de economie functie van de D gewoon benut kan blijven, anders gezegd: De D blijft origineel en de S wordt een verbeterd D programma.

Bak schakelt over bij max. RPM

De gebruiker wil soms de motor in de begrenzer laten “hangen”, zonder dat deze overschakelt. Dit kunnen we aanpassen, zodat bijvoorbeeld in de D, S of M de bak niet automatisch overschakelt. Sommige softwareversies hebben dit al fabrieksaf.

De auto trilt en rijdt schokkend bij het aangrijpen van de koppeling of bij het overschakelen

Wij kunnen ook deze klacht goed voor u oplossen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Bij gas geven schiet de bak uit de versnelling

Ook dit probleem komt vaker voor en kunnen wij voor u oplossen.

Bak schakelt niet goed bij hoge toeren

Dit verschijnsel begint vaak met overschakelen van de 4 naar de 5, volgas. Bij ca 4000 rpm voelt u de motor wat (schommelend) inhouden, en dan schakelt de bak pas over. Neem contact op voor meer info.

Bak schakelt alleen in 1 en 2

Het kan voorkomen dat de bak niet verder opschakelt dan de 2de versnelling. Met handschakeling kunt u dan wel opschakelen. Geen opgeslagen storingscode’s in de bak. Neem contact op voor meer info.

Schokje bij opschakelen van 5de naar 6de versnelling

Dit euvel zien we uitsluitend bij de Golf/Passat/A3 met V6 motor. Neem contact op voor de oplossing.

DSG tuning

De DSG versnellingsbak is een geweldige uitvinding, het is een van de snelste en beste automaten van dit moment, maar deze is geprogrammeerd voor een breed publiek. Voor de individuele bestuurder zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Wij van CTC Engineering kunnen u helpen uw DSG versnellingsbak op uw wensen af te stellen.

DSG software optimalisering

Wellicht ondervindt u problemen met het functioneren van uw DSG versnellingsbak en kan uw VAG dealer u niet verder helpen. Kom dan bij ons langs want wij kunnen de meeste klachten en problemen van een DSG oplossen.

Specialist in het optimaliseren van DSG transmissies

CTC Engineering is een officieel VAG DSG dealer gespecialiseerd in het optimaliseren van DSG transmissies. Wij kunnen dit zelfs volledig naar wens doen, DSG software (op maat) is al verkrijgbaar vanaf €499,- waarbij wij uw D en S schakelprogramma’s kunnen verbeteren wat het rijplezier verhoogd. Uiteraard zijn er meerdere opties mogelijk en hebben wij hier pakketprijzen voor. Wilt u uw motor en DSG beide optimaliseren, doe dit dan in combinatie. Uw auto rijdt veel beter als beide op elkaar afgestemd zijn. Verkeerde samenwerking tussen motor en DSG kan tot schade leiden.

Onze DSG softwareproducten zijn van A-Z in Nederland door ons zelf ontwikkeld. In onze software database staan honderden software versies inclusief vele updates. Wij kunnen indien gewenst de oude software terug zetten nadat een dealer deze heeft overschreven met een ongewenste update.

Dus kom langs en overtuig u zelf.

DSG versnellingsbakken welke wij softwarematig voor u kunnen aanpassen:

DQ 200, 7-versnellinsbak met droge koppeling

DQ 250, 6-versnellingsbak met natte koppeling

DQ 500, 7-versnellingsbak met natte koppeling

De DL501 is in ontwikkeling en zal spoedig ook door ons softwarematig aan te passen zijn.

Veelvoorkomende problemen met DSG versnellingsbakken

Inhouden

Als u langzaam, al rollend een kruispunt wilt oversteken maar plots wilt versnellen, lijkt de motor slecht te reageren (inhouden), vaak gepaard met oncomfortabele trillingen door het ondertoeren. Als u dan weer teveel gas geeft schiet de auto na terugschakelen juist weer abrupt vooruit. Wij vermoeden ook dat hier de bekende problemen met hoge koppelingslijtage door ontstaan. Wij kunnen dit voor u verhelpen zodat de auto vlot reageert bij lage snelheden onder de 15km/u.

Ondertoeren

Het schakelverloop is te laagtoerig. In de meeste DSG software versies zit de DSG bak al in de 7e versnelling bij een snelheid van ca 58km/u, dat is ongeveer 1200tpm. Bij licht accelereren gaan de motor en bak trillen door ondertoeren, dit wordt door de jaren heen steeds erger. Wij kunnen dit voor u verhelpen en de op- en terugschakel toerentallen wat hoger zetten. Dit kan zelfs individueel per versnelling aangepast worden. De motor en DSG bak reageren hierna beter en sneller op het gas. De software heeft bovendien een preventieve werking om latere (dure) reparaties en bijgeluiden te voorkomen.

Trillingen

Heeft u hevige trilling bij het optrekken vanaf (bijna) stilstand of bij overschakelen van 1 naar 2 in het D programma? Dan kunnen we dit verhelpen of verminderen en in ieder geval voorkomen. Als u bijvoorbeeld op een kruispunt afslaat en plots een heftige trilling door de carrosserie voelt, dan heeft uw DSG bak reeds schade ondervonden. De ernst van deze schade bepaalt of na software aanpassing de trillingen volledig weg zijn en weg blijven.

Bak schakelt ongewenst terug bij accelereren (kickdown)

De DSG schakelt terug als het gaspedaal wordt intrapt, er ontstaat vertraging omdat de bak eerst terugschakelt alvorens de auto accelereert. Vooral een diesel met veel koppel kan beter in dezelfde versnelling blijven en gebruik maken van dit koppel. Wij kunnen dit aanpassen zodat de bak niet direct terugschakelt, alleen als het pedaal tot op de grond ingetrapt wordt bijvoorbeeld. Ook kan de software aangepast worden zodat er geheel niet teruggeschakeld wordt. Dit kan zowel in het D als het S programma. Of we kunnen bijvoorbeeld het S programma wijzigen in een D programma, alleen dan zonder kickdown/terugschakel functie. Het S programma wordt namelijk door de meeste TDI rijders slechts zelden gebruikt.

Sportstand

Veel van de DSG rijders vinden het S programma te extreem. De DSG bak schakelt te vroeg terug, wat veel motorgeluid en een onnodig hoog verbruik tot gevolg heeft. Wij kunnen voor u het S programma wat milder maken. Na de aanpassing is het S programma beter geschikt voor sportief rijden of stadsverkeer.

Opties DSG optimalisering

(zie onder voor verdere uitleg)

DQ 200, 7-versnellingsbak met droge koppeling

Custom D + S programma
– Her-activeren van 1e versnelling
– Verhoogd up/downshift toerental naar wens
– Minder ongewenste downshift bij lichte acceleratie

Opties
– Koppelbegrenzer verwijderen (max 300/310Nm)
– Koppelcapaciteit verhogen naar 350Nm (in ontwikkeling)
– Schakeltijd verbeteren
– Maximale schakeltoerental verhogen
 

DQ 250, 6-versnellingsbak met natte koppeling

Custom D + S programma
– Minder ongewenst gebruik van 1e versnelling
– Minder ongewenste downshift bij lichte acceleratie
– Verhoogd up/downshift toerental naar wens
– Minder agressieve pick-up vanaf 0-5km/u (bij 3.2 VR6 modellen)

Opties
– Koppelbegrenzer verwijderen (max 400/420Nm)
– Koppelcapaciteit verhogen naar 450/500Nm
– Schakeltijd verbeteren
– Maximale schakeltoerental verhogen
– Deactiveren van automatische upshift in M
– Aangepast Launch Control toerental
– Custom ‘New generation’ files voor oudere modellen
 

DQ 500, 7-versnellingsbak met natte koppeling

Custom D + S programma
– Her-activeren van 1e versnelling
– Verhoogd up/downshift toerental naar wens
– Minder ongewenste downshift bij lichte acceleratie

Opties
– Koppelbegrenzer verwijderen
– Koppelcapaciteit verhogen (in ontwikkeling)
– Schakeltijd verbeteren
– Maximale schakeltoerental verhogen

Uitleg DSG opties

Custom D + S programma
Het D programma kan aangepast worden naar uw wens. Elke versnelling kan zijn eigen up- en downshift toerental krijgen, want sommige DSG’s schakelen te vroeg en sommige schakelen te laat, dit is softwareversie afhankelijk.
Slechts zo’n 5% van de berijders gebruiken het standaard S programma omdat het veel te agressief is. Het late opschakelen wordt gewaardeerd, maar wanneer de gewenste snelheid is bereikt blijft de DSG in de lage versnelling hangen met als gevolg een hoog motortoerental. De bak schakelt dan niet op naar de 6e of 7e versnelling. Met een aangepast S programma wordt dit verholpen en wordt dit programma beter geschikt om te gebruiken.
Sommige DSG’s hebben bij bepaalde toerentallen wat rumoerige synchromeshringen, ook wordt er een ‘klik’ geluid waargenomen bij het schakelen. Met een aangepast D programma kunnen we die toerentallen vermijden zodat dit probleem zich niet meer voordoet.

Koppelbegrenzer verwijderen
Afhankelijk van het model DSG versnellingsbak en de softwareversie is de koppelbegrenzer van de versnellingsbak ingesteld op een maximum waarde variërend van 250 tot 500Nm. Als bijvoorbeeld een 2.0TDI wordt gechiptuned, stijgt het koppel van de motor van de standaard 320Nm naar zo’n 400Nm. Of bij een 2.0TFSI stijgt het van 280Nm naar zo’n 380Nm. De DSG software moet daarop aangepast worden. Gebeurt dit niet, dan treedt er op de lange termijn schade aan de versnellingsbak op. Ook zal er bij een vermogensmeting een vreemd koppelverloop te zien zijn tot 4500t/min.

Koppelcapaciteit verhogen
Het verwijderen van de koppelbegrenzer, zoals hierboven beschreven, betekend niet dat de koppeling van de DSG een ongelimiteerd koppel kan verwerken. De koppeling zal, afhankelijk van model en softwareversie, op een gegeven moment beginnen te slippen. Met deze software upgrade wordt de koppelcapaciteit met zo’n 50 tot 70Nm verhoogd.

Minder ongewenste downshift bij lichte acceleratie
DSG’s schakelen vaak te snel naar een lagere versnelling. Een paar voorbeelden: tijdens het verlaten van een grote rotonde in de 3e versnelling schakelt de DSG, bij het op een normale manier versnellen, terug naar de 2e versnelling. Het resultaat hiervan is een trage respons van de auto en een moment van wachten voordat de andere versnelling is ingelegd. Of wanneer er ingehaald wordt en er iets gas wordt bijgegeven schakelt de DSG meteen 1 tot wel 3 versnellingen terug, dit terugschakelen kost onnodig extra tijd op een moment dat dit zeer ongewenst is. Met deze software aanpassing zal de auto gebruikmaken van het koppel bij lagere toeren en veel minder snel terugschakelen. Het resultaat is een veel levendiger aanvoelende motor door een directe respons op het gaspedaal en een prettiger rijgedrag bij alledaagse situaties.

Schakeltijd verbeteren
Deze aanpassing is eigenlijk alleen aan te raden voor de wat oudere DSG’s van 2003-2005, welke een niet al te snelle schakeltijd hadden. Met deze upgrade wordt de schakeltijd van deze oudere DSG’s sterk verbeterd. De huidige DSG’s schakelen al erg snel en dus is er met deze upgrade bijna geen winst te behalen.

Maximale schakeltoerental verhogen
Deze optie is het meest geschikt voor benzinemotoren. Bijvoorbeeld de 3.2ltr VR6 of de 2.0TFSI met grote k04 turbo (Audi S3/TTS/Golf GTI Editie 30/35). De standaard software schakelt hier bij zo’n 6200-6600t/min op, afhankelijk van de softwareversie. Wij kunnen met deze optie de opschakeling bij 7000t/min zetten, wat we veel doen in combinatie met chiptuning om beter gebruik te kunnen maken van het verhoogde vermogen.

Minder ongewenst gebruik van 1e versnelling
Deze optie is eigenlijk alleen bedoeld voor de DQ250 6-versnellingsbak. Wanneer er bij lage snelheden tot zo’n 10km/u gereden wordt in de 2e versnelling en er dan geaccelereerd wordt, schakelt de bak terug naar de 1e versnelling wat een enigzins bokkig gedrag kan vertonen. Bij deze upgrade wordt het terugschakelen op zo’n moment voorkomen. De upgrade is ook beschikbaar voor de nieuwere types DSG indien gewenst.

Verhoogde downshift toerental
DSG’s schakelen vaak te laat terug bij lage toerentallen van de motor. Meestal rond de 800-1100tpm. Dit resulteert in flinke slijtage van de synchromeshringen en kan ook in sommige gevallen een ‘klonk’ geluid produceren. Met deze software optie kunnen we de downshift verhogen naar rond de 1100-1300tpm van de motor.

Deactiveren van automatische upshift in M
Als het motortoerental te ver oploopt, bijvoorbeeld bij wielspin, dan schakelt de DSG over naar een hogere versnelling. Op het circuit of op een vermogenstestbank kan dit een ongewenste situatie zijn. Met deze software update blijft de DSG in de geselecteerde versnelling in het M programma zonder automatisch op te schakelen.

Aangepast Launch Control toerental
De meeste 6-versnelling DSG’s DQ250 met een 200+ pk motor hebben Launch Control. Sommige TDI’s ook. Bijvoorbeeld bij de Golf R32 is het Launch Control toerental ingesteld op 3100tpm. Met deze softwareoptie kunnen we dit toerental verhogen naar bijvoorbeeld 5000tpm. De 0-100km/h acceleratietijd kan dan verbeterd worden met 0,1 – 0,3 seconde afhankelijk van de grip situatie.

Custom ‘New generation’ files voor oudere modellen
VAG levert software updates voor enkele jaren. Bijvoorbeeld de Audi TT type I, 3.2ltr 2003-2005, de laatste update hiervoor dateert uit 2006. Met deze software optie kunnen we de meest recente Audi TT type II (2009) software update van VAG compatibel maken voor het oude type I Audi TT.

Minder agressieve pick-up vanaf 0-5km/u (bij 3.2 VR6 modellen)
Een bekend probleem bij de 6-versnelling DSG DQ250 in combinatie met de 3.2ltr VR6 motor. Vanuit stilstand accelereert de auto te agressief, ook wanneer er langzaam weggereden moet worden, zoals bijvoorbeeld in file situaties. Wij kunnen dit softwarematig aanpassen zodat er vloeiender weggereden kan worden.

Her-activeren van 1e versnelling
De 7-versnelling DSG’s gebruiken de 1e versnelling niet meer bij lage snelheden. Enkel wanneer de auto volledig tot stilstand is gekomen wordt de 1e versnelling weer geselecteerd door de DSG. Wanneer er minder dan 15km/u gereden wordt is er weinig respons op het gaspedaal omdat de motor amper toeren maakt. In dat soort situaties kunnen wij de software veranderen zodat de 1e versnelling wel gebruikt wordt en de auto veel levendiger aanvoelt bij snelheden onder de 15km/u.

Prijzen DSG software optimalisering

Custom D+S programma                         V.A €299,00
Extra opties, per optie*                           €149,00
Koppelbegrenzer verwijderen**                           €199,00

*Voor alle verdere opties is het Custom D+S programma noodzakelijk.
**In combinatie met Custom D+S programma slechts €149,00

Let op! Voor sommige aanpassingen is het nodig om ook de koppelbegrenzer voor de DSG bak in het motormanagement (ECU) aan te passen. Dit is additioneel en kost €299,-
Gratis in combinatie met Chiptuning!!

Actiepakketten

DQ250, 1 DSG optie + Standaard chiptuning v/a                   V.A €599,00

– Bijv. DSG 7000rpm shift + chiptuning of DSG koppelbegrenzer verwijderen + chiptuning

DQ250, aanpassen complete software programma + Standaard chiptuning v/a      V.A 599,00

– Bijv. chiptuning + custom D+S programma, verhoogde koppelcapaciteit, quick shift, etc.

 

DQ200/500, custom D+S programma & koppelbegrenzer verwijderen + Standaard chiptuning v/a€599,00


Prijzen op basis van TDI, (T)FSI, TSI, R32 en R20T motoren van VAG.

Bestsellers!

DQ200 Custom D+S programma                             €399,00

– Her-activeren van 1e versnelling
– Verhoogd up/downshift toerental naar wens
– Minder ongewenste downshift bij lichte acceleratie


 

DQ250 Custom D+S programma                             €399,00

– Minder ongewenst gebruik van 1e versnelling
– Minder ongewenste downshift bij lichte acceleratie
– Verhoogd up/downshift toerental naar wens
– Minder agressieve pick-up vanaf 0-5km/u indien nodig (bij 3.2 VR6 modellen)


 

DQ500 Custom D+S programma                             €399,00

– Her-activeren van 1e versnelling
– Verhoogd up/downshift toerental naar wens
– Minder ongewenste downshift bij lichte acceleratie


 

DQ200 Chiptuning motor + Custom D+S programma v/a                   €599,00

– Standaard Chiptuning
– Her-activeren van 1e versnelling
– Verhoogd up/downshift toerental naar wens
– Minder ongewenste downshift bij lichte acceleratie


 

DQ250 Chiptuning motor + Custom D+S programma + Opties v/a               €599,00

– Standaard Chiptuning
– Minder ongewenst gebruik van 1e versnelling
– Minder ongewenste downshift bij lichte acceleratie
– Verhoogd up/downshift toerental naar wens
– Minder agressieve pick-up vanaf 0-5km/u (bij 3.2 VR6 modellen)
Extra Opties:
– Koppelbegrenzer verwijderen (max 400/420Nm)
– Koppelcapaciteit verhogen naar 450/500Nm
– Schakeltijd verbeteren
– Aangepast Launch Control toerental
– Custom ‘New generation’ files voor oudere modellen


 

DQ500 Chiptuning motor + Custom D+S programma v/a                   €599,00

– Standaard Chiptuning
– Her-activeren van 1e versnelling
– Verhoogd up/downshift toerental naar wens
– Minder ongewenste downshift bij lichte acceleratie



 

Vermelde prijzen zijn incl. btw. Prijswijzigingen en/of typefouten voorbehouden.

Performance tuning voor uw auto

✓ Chiptuning
✓ Roetfilter verwijderen
✓ Xenon-verlichting
✓ DSG onderhoud / tunen
✓ Software ontwikkeling
✓ Diagnose

Neem contact op voor de mogelijkheden voor uw auto.