Tel.: 020-3416332
Mob.: 06-53292448  

Chiptuning v.a. € 225,=

Chiptuning methoden

Tijdens een chiptuning worden de software parameters dat afkomstig is uit het motormanagement, het hart van de auto, beter op elkaar afgestemd. Voor dat dit proces gestart kan worden dient eerst de software uit de ECU gehaald, ofwel uitgelezen, te worden. Software kan tegenwoordig op de onderstaande drie manieren uit een benzine- of dieselauto uitgelezen worden.

OBD-chiptuning

OBD-chiptuning is in de wereld van chiptuning een vaak gehoorde term. OBD-chiptuning staat voor 'On Board Diagnostics- chiptuning'. Dit is de meest eenvoudige en vaak toegepaste manier om de software uit de ECU van de auto te halen. Tijdens een OBD-chiptuning sluit CTC haar apparatuur via een stekker aan op de diagnosepoort van uw auto. De diagnosepoort wordt ook gebruikt door uw garagist tijdens normale routine controles.

De voordelen van OBD Tuning:

  • Er komt geen soldeerwerk aan te pas in het ECU-motorstuurprogramma; De software is gemakkelijk en snel te plaatsen;
  • Het motorstuurprogramma is eenvoudig weer in de originele staat terug te brengen;
  • De aanpassingen zijn door de diagnosesystemen van garagisten niet op te sporen.

Vraag de experts van CTC of uw auto voor een chiptuning via de OBD-poort in aanmerking komt.

BDM-chiptuning

In de nieuwste generatie ECU’s, boordcomputers, zit een geheugen dat niet of nauwelijks via de communicatielijn te benaderen is. Soms is er zelfs helemaal geen extern geheugen en wordt alleen het interne geheugen van de processor gebruikt. Op dit type ECU zit een BDM poort (BDM = Background Debugging Mode). Via deze poort kan CTC de voor de chiptuning benodigde software uitlezen. In sommige gevallen moet er een speciale aansluiting op de BDM poort worden gesoldeerd. Na de aanpassing wordt de software ook weer via deze poort in de ECU weggeschreven. Voor dit proces wordt de ECU voorzichtig uit de auto gedemonteerd en voorzichtig terug geplaatst.

Chiptuning

Tijdens een chiptuning, de ouderwetse manier van software uitlezen, dient de ECU voorzichtig uit de auto gedemonteerd te worden. Deze ECU wordt door de experts van CTC open gemaakt zodat de printplaat met de hierop bevestigde chips zichtbaar worden. Op een van de chips, ook wel EPROM genoemd, zit de software van het motormanagement dat CTC nodig heeft voor de optmalisatie. Om deze chip te kunnen uitlezen dient deze eerst door de experts van CTC met veel precisie van de printplaat te worden verwijderd. De van de ECU verwijderde chip wordt via een ander apparaat weer uitgelezen zodat het optimalisatie proces kan worden gestart. Na de motormanagement-optimalisatie kan de chip weer op de printplaat worden gesoldeerd en kan de ECU weer netjes worden gesloten. Een chiptuning vereist meer werk en de methode lijkt drastischer, echter hoeft u zich geen zorgen te maken over eventuele risico's op schade. Chiptuning is en blijft een veilige en betrouwbare methode om software uit een ECU te kunnen lezen.

 
Offerte aanvragen